Laadsnelheid

Laadsnelheid

De laadsnelheid van een elektrische auto hangt af van een aantal factoren. In dit artikel leggen we uit wat deze factoren zijn en waarom uw auto soms langzaam of niet laadt. We kijken hierbij alleen naar ‘AC laden. Dit zijn de thuislaadpalen, laadpalen op straat of bij bedrijven.

Wat bedoelen we met laadsnelheid?

Met laadsnelheid bedoelen we het vermogen waarmee kan worden geladen bij een laadpaal. Dit drukken we meestal uit in kW (kilo Watt, dit is 1000 Watt). Als het vermogen van een laadpaal 1 kW is, en u laadt uw auto hier 1 uur op dan heeft u 1 kWh geladen (kilo Watt uur).  Heeft de laadpaal een vermogen van 2 kW, dan heeft u binnen een half uur al 1 kWh geladen. Kilo Watt zegt iets over de snelheid, Kilo Watt uur over de hoeveelheid geladen energie.

Hoe snel een elektrische auto laadt hangt af van de volgen factoren:

  1. De maximale laadsnelheid van de auto.
  2. De maximale laadsnelheid van de laadpaal en vermogen van de installatie.
  3. De maximale laadsnelheid van de laadkabel. 

Maximale laadsnelheid van de auto.

Thuislaadpalen en zakelijk laadpalen maken gebruik van wisselstroom (AC) en is vergelijkbaar met een normaal stopcontact. De batterij van een auto werkt op gelijkstroom (DC). Elke auto heeft daarom een eigen omvormer aan boord om de wisselspanning om te zetten naar gelijkspanning. De snelheid van deze omvormer hangt af van het aantal fases (1 of 3) en de capaciteit in ampère. Over het algemeen varieert de snelheid van 3.5 kW tot 11 kW.  Meer informatie over de omvormer in uw eigen auto kunt u navragen bij uw dealer.

Wilt u meer lezen over aansluitwaardes en fases? Lees dat dit artikel.

Maximale snelheid van de laadpaal.

De maximale snelheid van de laadpaal wordt bepaald door de hardware in de laadpaal zelf, de technische installatie en eventuele dynamic loadbalancing. Tijdens de installatie wordt het vermogen van de laadpaal beperkt tot de maximale waarde van de elektrische installatie. In Nederland worden de meeste laadpunten bijvoorbeeld aangesloten op een krachtgroep in meterkast van 3x20A en beperkt tot 11 kW.

Daarnaast kan er ook loadbalancing actief zijn op de laadpaal. Als de laadpaal onderdeel is van een laadplein, of meerdere sockets heeft kan het vermogen verdeeld worden over meerdere auto’s. Het is ook mogelijk dat het beschikbare vermogen variabel is, bijvoorbeeld door het gebruik van zonnepanelen. In deze gevallen kan de laadpaal minder vermogen aan de auto geven dan het maximale vermogen van de laadpaal zelf. Meer informatie over laodbalancing kunt u lezen in het volgende artikel.

Maximale snelheid van de laadkabel.

Niet alle laadkabels zijn even dik. In het algemeen geldt dat een dikkere kabel sneller kan laden. De laadpaal detecteert zelf hoe dik de kabel is en past het maximale vermogen daarop aan.

Het maximale vermogen van de laadkabel hangt af van het aantal fases en de dikte van deze kabels. Dit kunt u herkennen aan de opdruk op de kabel. Hier komt u de volgende tekst tegen <getal>G<getal>.  Het eerste getal staat voor het aantal fases en het tweede getal voor de dikte van de aders in de kabel. 3G6 is een 1 fase kabel (1 fase, neutraal en aarde) met een doorsnede van 6mm. 5G2.5 is een 3 fase kabel (3fases, neutraal en aarde)  met een doorsnede van 2.5mm.  Kabels die door de dealer worden geleverd zijn meestal geschikt voor de maximale capaciteit van uw auto.

Wat bepaald de maximale laadsnelheid?

De maximale laadsnelheid wordt bepaald door de laagste snelheid van bovenstaande factoren. Heeft de auto een 11 kW omvormer, maar heeft de laadpaal niet meer dan 8 kW beschikbaar? Dan zal de auto op 8 kW laden. Andersom geldt dit ook; heeft de laadpaal 20 kW beschikbaar, maar heeft de auto slechts een 11 kW omvormer dan zal de maximale snelheid 11 kW zijn.

Dit is een versimpelde weergave, in het echt wordt er op ampère gestuurd in plaats van kW.  Hierbij is het aantal aangesloten fases belangrijk waardoor de berekening iets complexer is. Bovenstaande uitleg dient om een beeld te schetsen van de werkwijze van een laadpaal
    • Related Articles

    • 1 of 3 fase?

      Bij de aanschaf van een laadpaal komt u vaak de opties 1 fase en 3 fase tegen. In dit artikel leggen we uit wat dit betekend en waarom dit belangrijk is. Voordat een laadpaal door ons wordt geïnstalleerd zullen we meestal een opname doen. Hierbij ...
    • Loadbalancing Thuis

      Een thuislaadpaal is een elektrische grootverbruiker in uw huishouden. In de meest extreme gevallen kan de hoofdzekering uit gaan als alle elektrische apparaten in uw huis tegelijk aan gaan en u de auto wilt opladen. Om dit te voorkomen is het met ...