Met laadsnelheid bedoelen we het vermogen waarmee kan worden
geladen bij een laadpaal. Dit drukken we meestal uit in kW (kilo Watt, dit is
1000 Watt). Als het vermogen van een laadpaal 1 kW is, en u laadt uw auto hier 1
uur op dan heeft u 1 kWh geladen (kilo Watt uur). Heeft de laadpaal een vermogen van 2 kW, dan
heeft u binnen een half uur al 1 kWh geladen. Kilo Watt zegt iets over de
snelheid, Kilo Watt uur over de hoeveelheid geladen energie.
Hoe snel een elektrische auto laadt hangt af van de volgen
factoren:
Thuislaadpalen en zakelijk laadpalen maken gebruik van wisselstroom
(AC) en is vergelijkbaar met een normaal stopcontact. De batterij van een auto
werkt op gelijkstroom (DC). Elke auto heeft daarom een eigen omvormer aan boord
om de wisselspanning om te zetten naar gelijkspanning. De snelheid van deze
omvormer hangt af van het aantal fases (1 of 3) en de capaciteit in ampère. Over
het algemeen varieert de snelheid van 3.5 kW tot 11 kW. Meer informatie over de omvormer in uw eigen
auto kunt u navragen bij uw dealer.
Wilt u meer lezen over aansluitwaardes en fases? Lees dat dit artikel.
De maximale snelheid van de laadpaal wordt bepaald door de hardware in de laadpaal zelf, de technische installatie en eventuele dynamic loadbalancing. Tijdens de installatie wordt het vermogen van de laadpaal beperkt tot de maximale waarde van de elektrische installatie. In Nederland worden de meeste laadpunten bijvoorbeeld aangesloten op een krachtgroep in meterkast van 3x20A en beperkt tot 11 kW.
Daarnaast kan er ook loadbalancing actief zijn op de laadpaal. Als de laadpaal onderdeel is van een laadplein, of meerdere sockets heeft kan het vermogen verdeeld worden over meerdere auto’s. Het is ook mogelijk dat het beschikbare vermogen variabel is, bijvoorbeeld door het gebruik van zonnepanelen. In deze gevallen kan de laadpaal minder vermogen aan de auto geven dan het maximale vermogen van de laadpaal zelf. Meer informatie over laodbalancing kunt u lezen in het volgende artikel.
Niet alle laadkabels zijn even dik. In het algemeen geldt
dat een dikkere kabel sneller kan laden. De laadpaal detecteert zelf hoe dik de
kabel is en past het maximale vermogen daarop aan.
Het maximale vermogen van de laadkabel hangt af van het aantal fases en de dikte van deze kabels. Dit kunt u herkennen aan de opdruk op de kabel. Hier komt u de volgende tekst tegen <getal>G<getal>. Het eerste getal staat voor het aantal fases en het tweede getal voor de dikte van de aders in de kabel. 3G6 is een 1 fase kabel (1 fase, neutraal en aarde) met een doorsnede van 6mm. 5G2.5 is een 3 fase kabel (3fases, neutraal en aarde) met een doorsnede van 2.5mm. Kabels die door de dealer worden geleverd zijn meestal geschikt voor de maximale capaciteit van uw auto.
De maximale laadsnelheid wordt bepaald door de laagste
snelheid van bovenstaande factoren. Heeft de auto een 11 kW omvormer, maar heeft
de laadpaal niet meer dan 8 kW beschikbaar? Dan zal de auto op 8 kW laden.
Andersom geldt dit ook; heeft de laadpaal 20 kW beschikbaar, maar heeft de auto
slechts een 11 kW omvormer dan zal de maximale snelheid 11 kW zijn.