Een thuislaadpaal is een elektrische grootverbruiker in uw
huishouden. In de meest extreme gevallen kan de hoofdzekering uit gaan als alle
elektrische apparaten in uw huis tegelijk aan gaan en u de auto wilt opladen.
Om dit te voorkomen is het met Dynamic Load Balancing mogelijk om de
oplaadsnelheid van uw auto af te stemmen op het verbruik van het huishouden.
Voor Dynamic Load Balancing bestaan meerdere woorden
zoals Load Shedding, Load Balancing of DLB. In dit artikel zullen we DLB
(Dynamic Load Balancing) gebruiken.
Hoe
werkt Dynamic Load Balancing?
Om de laadsnelheid aan te passen op het verbruik van het
huishouden heeft het laadpunt informatie nodig over dit verbruik. Hiervoor
meten we het totale verbruik bij de hoofdmeter van de woning. Afhankelijk van
het type laadpaal kan dit via het uitlezen van de P1 poort op de slimme meter
van de netbeheerder of via een extra meter die we direct na de hoofdmeter
plaatsen.
Tijdens de installatie zal de installateur het technisch maximale
verbruik van uw aansluiting instellen in de laadpaal. In België kunt u ook te maken hebben met het
capaciteitstarief. Onderaan deze pagina kunt u hier meer over lezen.
De laadpaal leest het totale verbruik van het huishouden uit
en bepaald hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is. In het plaat hieronder
leggen we dit verder uit.
Als voorbeeld nemen we een huishouden met een maximale
aansluit waarde van 14 kW. Bij het inpluggen van de auto rond 17:00 verbruikt
het huis 2 kW. Er is dus een capaciteit van (20-8) 12kW beschikbaar voor het laadpunt.
Om 18:30 gaat de warmtepomp en de oven aan. Het verbruik van het huishouden
gaat nu naar 11 kW. Er is nog maar 3 kW over voor het laden van de auto. Dit is
niet genoeg waardoor het laden even wordt stopgezet.
Minimaal benodigd vermogen.
Het laadpunt heeft een minimale capaciteit aan stroom nodig voordat
het laden van een auto kan starten. Dit is minimaal 8A per fase, en voor
moderne auto’s zelfs 10A. Is er minder
stroom beschikbaar dan zal het laden worden gepauzeerd.
Minimale stroom per fase | kW bij 1 fase | kW bij 3 fase |
8A | 1.8 kW | 5.5 kW |
10A | 2.3 kW | 6.9 kW |
Wilt u meer lezen over aansluitwaardes en fases? Lees dat
dit
artikel.
Zonnepanelen en batterijen.
Laadpunten kunnen niet communiceren met uw zonnepanelen of thuisbatterij
maar kunnen we rekening houden met de terug-levering hiervan. Zodra zonnepanelen
of batterijen terug leveren aan het net zal het thuisverbruik minder worden of
zelfs negatief worden. Dit detecteert het laadpunt en zal meer stroom toewijzen
aan het laden van uw auto. Bij meer zon kan er dus sneller geladen worden.
Het is voor ons niet mogelijk om uw thuisbatterij te beheren
of te bepalen of er stroom uit de batterij gebruikt wordt voor het laden van uw
auto. Als uw thuisbatterij is ingesteld om bij een bepaalde stroom vraag terug
te leveren aan uw huis zal deze stroom gebruikt worden om uw auto op te laden.
Voor mee vragen hiervoor kunt u contact opnemen met de leverancier van uw
batterij.
Capaciteitstarief.
In België kunt u te maken krijgen met het capaciteitstarief.
Hierbij betaald u meer voor uw aansluiting als u over een bepaalde maximale
waarde gaat. Om het capaciteitstarief enigszins te beperken is het mogelijk om
een extra maximale waarde voor uw huisaansluiting aan ons door te geven. Deze
kunnen we op afstand voor u instellen. Het is niet mogelijk om de waarde van de
huisaansluiting lager in te stellen dan het minimaal benodigd vermogen van de
auto. Neem hiervoor contact op via support@chargewell.nl